Reklamní karavana: dárečky pro všechny fanoušky
Tisíce drobných dárečků čekají na fanoušky cyklistiky během sobotní L'Etape Czech Republic 2024! Součástí největšího cyklistického závodu pro amatéry na tuzemském území, jehož se zúčastní bezmála tři tisíce startujících, je i reklamní karavana po vzoru skutečné Tour de France!
Hlavní partner závodu Škoda Auto poskytne speciálně brandovanou flotilu vozů na L'Etape Czech Republic 2024! V karavaně budou vozidla Škoda Enyaq či Škoda Kodiaq NG. Součástí pak bude i alegorický vůz společnosti Cofidis a další doprovodné vozidlo francouzské společnosti. V útrobách vozidel karavany je připraveno několik tisíc drobných dárečků, které dostanou příznivci na oficiálních fanpointech během sobotního závodu.
"L'Etape není jenom o soubojích na silnici, ale i fanoušcích kolem trasy. Jsme rádi za všechny příznivce. Lidé během předešlých ročníků přijali závod za svůj. Jde o určitý prostředek pro oživení komunitního života v rámci obcí," říká Přemysl Novák, šéf projektu L'Etape Czech Republic by Tour de France.
Karavana vyrazí ze Strahova v 8 hodin a 5 minut. Následně zastaví na všech oficiálních fanpointech. První na řadě je fanpoint Jeneč (příjezd 8.25 hodin), následuje fanpoint Svárov (8.39 hodin), Chyňava u restaurace Dělnický dům (8.55 hodin), Zdejcina u hasičárny (9.24 hodin), Hudlice pod obecním úřadem (9.37 hodin), Kublov u rybníka (9.53 hodin), Broumy pivovar Matuška (10.01 hodin), Broumy u Kulturního domu (10.06 hodin), Karlova Ves (10.18 hodin), Roztoky u Křivoklátu před obecním úřadem (10.32 hodin), Nový Jáchymov autobusová zastávka Sídliště (10.48 hodin), Chyňava u samoobsluhy (11.12 hodin), Železná na návsi před restaurací (11.21 hodin), Nenačovice (11.32 hodin), Břve u Sportovní haly (11.51 hodin), Strahov (12.15 hodin).
Přesně spočítat fanoušky podél trasy je nemožné. Během loňského ročníku hovořily odhady cyklistů o nižších tisícovkách diváků v součtu všech tras. Letos několik fanpointů přibylo tudíž se očekává ještě bouřlivější atmosféra.
A jednou se třeba fanoušci dočkají i originální reklamní karavany Tour de France, o jejíž start v Česku organizátoři L'Etape usilují. A tam má reklamní karavana skutečně jinou dimenzi...
Není divu. Vždyť podle odhadů vidí každou etapu podle trasy milion diváků. A kvalifikovaný odhad organizátorů z A.S.O., těch samých stojících za vznikem L'Etape, tvrdí, že sedmačtyřicet procent fanoušků přiláká k trase právě divadlo předcházející příjezdu cyklistů.
Poprvé se odehrálo v roce 1930. Tehdejší ředitel Tour de France Henri Desgrange změnil formát a od týmů placených firmami se přešlo v rámci závodů k týmům národním. Jenže tady vznikl problém s financováním. Organizátoři museli uhradit všechny náklady. A tak Desgrange nabídl největším francouzským podnikům novinku v podobě reklamní karavany. Samozřejmě za poplatek.
Čokoládovna Menier během tří týdnů rozdá na půl milionu tabulek své čokolády mezi diváky a současně horkou čokoládu samotným závodníkům promrzlým na vrcholcích hor. Tradice se zapíše do dějin Tour de France navzdory tomu, že se klasifikace závodu časem znovu navrátí do formátu týmů pod patronací sponzorů, nikoliv národních vlajek.
Rozdávaly se čepice, popelníky, sýry, aperitivy... Postupně se na reklamních vozech střídají herečky či zpěváci, největší hvězdy doby. Yvette Horner vyhrávala na akordeon nejprve v barvách značky Calor, později propagovala aperitivy Suze.
Mezi partnery závodu a tedy i členy reklamní karavany patří Škoda Auto, která do rodiny Tour de France vstoupila v roce 2004. Tehdy se stala sponzorem bílého dresu pro nejlepšího mladíka do 25 let. Od roku 2015 její logo září ze zeleného trikotu pro vítěze bodovací soutěže.
Počet vozů v konvoji od svého vzniku nepřestává růst. První reklamní karavnu tvořilo šest automobilů. V roce 1977 počet o sedm poprvé přesáhl stovku. A během ročníku 2006 bylo reklamních vozů 219! Průjezd karavany trval pětačtyřicet minut a její délka na silnici byla dvacet kilometrů! A počet rozdaných dárečků během Tour de France? Přibližně šestnáct milionů kusů žvýkaček, sušenek, salámů, sýrů, čepic, triček a nejrůznějších reklamních předmětů ve jménu nejsledovanějšího sportovního podniku světa pořádaného každý rok.