Triumf chlapíka, co se do pelotonu nehodil
Budil pořádný rozruch. Jako v dobách největší slávy, kdy sbíral výhry mezi profesionály. Vlněný dres, pásková přilba a kolo z minulého století! Ján Svorada, vítěz tří etap z Tour de France, absolvoval L’Etape Czech Republic 2024 v kategorii Heroes pro cyklisty na kolech vyrobených před rokem 1993. O pouhé tři vteřiny slavil vítězství.
"Krásně jsem si L’Etape užil," rozplýval se v cíli pětapadesátiletý matador, který největší tuzemský závod pro amatérské cyklisty absolvoval na stroji Specialized Allez Epic z roku 1988. Karbonový rám, ocelová vidlice stejně jako patky.
Původně měl zadní kazetu se sedmi kolečky v rozmezí 13 až 19 zubů. "Na poslední chvíli jsem udělal změnu. Stašně by to bolelo," poukazoval Ján Svorada, že s původní kazetou by absolvování trasy bylo sakra náročné. "Kousl bych se a určitě dojel. Ale rozhodně bych nebyl tak na čele a musel bych vydat mnohem více sil. Děsně by to bolelo," přiznával bývalý profesionál, že po několika tréninkových jízdách na historickém stroji se rozhodl k výměně kazety.
"Nakonec jsem měl k dispozici kazetu s kolečkem o třiadvaceti zubech. Začal jsem to řešit až na poslední chvíli. Robert Štěrba, pražský cyklistický guru, to vyladil hned. Museli jsme ale přehodit celé zadní kolo, protože odlišná kazeta nešla na originální náboj. Původně bylo na kole sedmikolečko, k tomu páčka s indexovým řazením. Na závod jsem použil osmikolečko, naštěstí bylo vše kompatibilní. Jen se vypnulo řazení," popisoval pro oko neznatelnou, ale pro pocit z jízdy zásadní změnu Ján Svorada. "V některých stoupáních by se hodilo ještě něco lehčího, ale dalo se vyjet všechno."
Cílem projel za 1:45:56,3 hodiny, což znamenalo vítězství v kategorii Heroes. V absolutním pořadí Krátké trasy vypsané na 60 kilometrů byl jedenáctý. "Na historické kolo byla kratší trať optimální. I skupina byla trochu slabší než loni na delších trasách. Nejelo se tolik, netlačilo se to tolik na startu. Při minulém ročníku jsem posledních třicet kilometrů jel úplně na doraz a byli jsme ve třech ve čtyřech. Teď jsem jel ve velké skupině, skoro nebylo potřeba střídat," usmíval se borec, který se pyšní i pěti etapovými triumfy z Gira a třemi z Vuelty.
Trasu absolvoval navlečený do žlutého trikotu lídra Závodu míru z roku 1990. Na bavlněném dresu, který dlouho visel ve vitríně, byly patrné autogramy připomínající slavné vítězství znamenající přelom ve Svoradově kariéře. V součtu s kolem s řazením na rámové trubce a páskovou přilbou z doby před sametovou revolucí budil pořádný rozruch.
"Lidé ve skupině vnímali, že s nimi jede někdo, kdo má jiné kolo a moc se tam nehodí," smál se Ján Svorada. "Podrželo mě počasí. Chvilku jsem si říkal, že jsem mohl jet i bez spodního trika a stačil by pouhý vlňák. Ale dalo se to vydržet. Pokud by bylo kolem třicítky, asi bych trpěl. Ono by vlastně stačilo, kdyby zasvítilo sluníčko. Naštěstí bylo pod mrakem," pochvaloval si příznivé povětrnostní podmínky rodák z Trenčína.
Zapůjčené kolo ho nadchlo. "Dokážu si představit, že bych jej koupil. Ale starám se o silniční a horské kolo. K tomu ještě o dvě elektrokola manželky. Garáž už je dost plná, starostí kupa. Dokázal bych si občasné svezení na historickém Epicu představit, ale potřeboval bych více času," krčil rameny muž pyšnící se i triumy z prestižních etapáků Tirreno-Adriatico či Kolem Romandie.
Byl jedním z šestatřiceti účastníků kategorie Heroes. Na startu obdivoval stroje soupeřů. "Pánové si zaslouží poklonu. Byly tam skvělé kousky, nádherná kola. Třeba Colnago z osmdesátých let, navíc pán byl vyladěn včetně krťasů, klipsen a všeho ostatního," vysekl poklonu bývalý československý šampion.
Zda se představí na historickém stroji i při pátém pokračování L’Etape Czech Republic naplánovaném na 21. června 2025 nebo už třeba letos při Horské L’Etape Czech Republic na 17. srpna v Prachaticích, zatím netušil. "Je potřeba řešit překážky postupně," usmál se. "Teď nás čeká Horská etapa. Kategorie Heroes vypsaná je. Ale popravdě převýšení 2000 metrů a sto kilometrů na tomto převodu… Budu o tom uvažovat."