Desková hra Tour de France? K realizaci mě dovedla vytrvalost z pelotonu, říká autor projektu
Cyklistický závod v podobě deskové hry určil jeho životní cestu. Roman Čermák jako klučina školou povinný s bratrem a kamarády trávil u imaginárních silničních bitev hodiny. Zažehly lásku ke kolu, v jehož sedle se dostal na mistrovství světa či olympijské hry. A teď stojí za deskovou hrou Tour de France Board Game s licencí od organizátora nejslavnějšího etapového závodu planety!
Jak vlastně nápad na deskovou hru s motivem Tour de France vznikl?
Můj táta byl konstruktér. Uměl perfektně kreslit, konstruovat. A na amatérské úrovni jezdil na kole. Když jsme byli s bratrem děti, vymyslel spoustu deskových her se sportovní tématikou. Snažil se přiblížit nám podstatu sportu. Všechny hry měly edukativní význam, abychom pochopili pravidla. A nejvíce propracovaná byla cyklistika. Chodili k nám kamarádi a trávili jsme hodiny hraním. Cyklistika přitom byla nejen o házení kostkou, ale i o taktice.
Proč se nepodařilo dostat hru na trh, byť pod jiným názvem, v době, kdy ji váš otec vymyslel?
Protože v tehdejším režimu existovaly jen dvě firmy na výrobu her. Táta o možnosti výroby jednal, jenže narazil na takové problémy, jako fakt, že standardní hrací kostka měla čísla od jedné do šesti. A když chtěl tohle změnit, tak se mu všichni vysmáli... Když se v jednaosmdesátém roce v Praze uskutečnilo mistrovství světa v cyklistice, v rámci tehdejší Mladé fronty vyšel hrací plán, kde na jedné straně listu byl velodrom a z druhé silniční závod. Ale jednalo se o velice hrubý polotovar. O pět let později se vyrobily jednotky kusů deskové hry k Závodu míru. A tím vše skončilo.
Takže nyní základy nové deskové hry Tour de France Board Game vycházejí ze hry, kterou před desítkami let připravil váš otec?
Herní princip je stejný. Pravidla jsou trošku vylepšená. Provádí se tahy, převádí se na časy. Závodníci, respektive figurky dosahují reálných časů jako na trati. Jednotliví cyklisté mají bonifikace za horské prémie, sprinterské prémie či vyhrané etapy. Nejzásadnější změnou je aplikace, která ke hře patří. Usnadňuje přepočet na konečné časy. V dobách mého dětství táta zapisoval všechno do čtverečkovaného papíru a na konci vše počítal. To by dnes lidé asi dělat nechtěli. Navíc základem celého přepočtu je šedesátková soustava, takže aplikace vše výrazně ulehčuje.
Byla aplikace zásadní pro uvedení deskové hry na trh?
Spočítat výsledky jednotlivých etap i absolutní pořadí je stále možné i na papíře. Počítá se pořadí jednotlivců, vrchařů, sprinterů a týmů. Prostě vše jako v reálném závodě. Ale jedná se o zásadní usnadnění pro uživatele. Nicméně princip hry zůstal zachovaný. Jejím účelem je, aby se lidé sešli a pobavili.
Je desková hra Tour de France Board Game určena pro kohokoliv, nebo je třeba základů cyklistických pravidel?
S bráchou jsme začali hrát jako desetiletí kluci a reálnou cyklistikou jsme byli nepolíbení. Jde o skvělý prostředek, jak se seznámit se základy sportu. Učíme děti pravidlům sportu a věřím, že je můžeme přitáhnout k reálnému sportování. V našem případě to tak bylo. Když jsem v šestnácti sedl na kolo a začal koketovat se závoděním, znal jsem díky této hře veškeré názvosloví jako únik, spurt, kotvení soupeře, jízda v háku… A později v kariéře jsem si vybavil situace z herního plánu, které jsem potom často zažíval v reálném závodě. Mohu potvrdit, že naše desková hra věrně vystihuje skutečnost.
Dnešní doba je spojená s aplikacemi, sociálními sítěmi, letí počítačové hry. Je velký risk snažit se prosadit s deskovou hrou, byť jde o tak silnou značku jako je Tour de France?
V době pandemie covidu-19 byl patrný jistý útěk od počítačových her. A deskové hry se staly velkou alternativou. Jako příklad použiji vývoj z hudební branže... V jisté době lidé zahazovali vinyly a velebili hudbu na CD. Ale dnes se vinyly vrací a jsou hitem, zatímco cédéčka jsou na druhé koleji. Lidé budou přesyceni digitalizací. Deskové hry nyní prožívají znovu vzestupný trend.
Měl jste pochybnosti, zda budete s deskovou hrou v dnešním světě úspěšní? Neodrazovalo vás okolí, ať se v dnešní online době nepouštíte do segmentu, který letěl před třiceti lety?
Hodně velkou roli hrály emoce! Postupně jsem narážel na překážky. A kolikrát jsem si nadával, do čeho jsem se pustil. Ale desková hra s cyklistickou tématikou mě dostala ke kolu. V sedle jsem se dostal na olympijské hry, později jsem byl trenérem profi týmu, provozoval obchod s cyklistickým sortimentem, založil seriál Kolo pro živo, závod Pražské schody …Takže jde taky o určité poděkování tátovi, který už nežije. Snažil jsem se dostat hru do podoby, o které snil. Kdyby žil, určitě by byl nadšený. A fakt, že jsme oficiálně pod hlavičkou Tour de France, to je hodně velká zážitek.
Bylo hodně složité získat licenci Tour de France?
Jednání s A.S.O. trvala vlastně dva roky. Nešlo o snadný proces. Zpočátku panovala z francouzské strany trochu nedůvěra. Vše podléhalo jejich souhlasu. Museli vše nechat schvalovat u partnerů. Jejich přístup byl velmi profesionální. Když jsme nyní licenci prodlužovali, šlo vše hladce. Hra se bude prodávat v rámci oficiálního eshopu vedle triček, čepic, dresů.... A bude prezentována i v rámci samotné Tour de France. Jsme pozvaní na Grand Départ 2023 do Baskicka, což je velké vyznamenání.
Kolik času vlastně vývoj hry zabral?
Pracoval jsem na Tour de France asi tři roky. Nechtěl jsem dělat jinou hru. Vlastně jsme primárně začali řešit licenci, abychom měli jistotu, že hru můžeme spojit s názvem slavného závodu. Následně se řešila kvalita výroby, grafika, vývoj aplikace.
Strávil jste hodně času osobním testováním?
Hodně. Nejvíce v rámci firmy, pak jsme hráli s dětmi o Vánocích. Základní hrací verze má čtyři plány. Jednu etapu z Dánska, kde startovala Tour de France 2022. Jeden herní plán je alpský, jeden pyrenejský, a pak je závěrečná etapa do Paříže. Můžete hrát dvě hodiny a skončit. Nebo si hru díky aplikaci uložit a následně pokračovat. Momentálně pracuji na vývoji nových etap, takže teoreticky může mít klient časem dvacet herních plánů, ale vlastní etapový závod si poskládá z kolika vybraných etap chce.
Uvedení na trh, byť v době těsně po covidu, šlo hladce? Nebo jste čekali větší zájem?
Na určité trable jsme narazili. Prodejci mají strach prodávat deskové hry se sportovní tématikou. Na trhu je mnoho fantazy her, ekonomických her. Do tohoto odvětví bych se nikdy nepustil. Pro vývojáře je snadnější vymyslet fantasy hru. Ale v případě sportu je potřeba danému odvětví rozumět, vystihnout podstatu sportu. A takových lidí je málo. V říjnu 2022 jsme byli na herním veletrhu v Essenu a sportovních her je na trhu minimální množství. V nabídce máme ještě deskovou hru s tenisovou tématikou a tu jsme na veletrhu vyprodali. A také o Tour de France byl velký zájem, ale jde o novinku a potřebuje čas. Navíc hlavní zájem očekávám hlavně v zemích jako Francie, Belgie, Německo či Nizozemsko, kde je silná cyklistická historie.
Jaké největší překážky jste během tří let realizace celého projektu musel překonat?
Ani je všechny nedokážu vyjmenovat... Ale cyklistika mě naučila vytrvalosti. Na kole jsem se naučil nevzdávat, protože po dlouhém a sebevíce náročném kopci přijde zase sjezd a vy se po těžké dřině jen vezete. Kolo mi prostě dalo nezlomnost. Z porážek se rodí pozdější vítězství.